Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου – Της Ειρήνης Μακρή – Αδάμου

0 308

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου.

Καθιερώθηκε από την Ι.Β.Β.Υ. Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, ημέρα των γενεθλίων του γνωστού Δανού Παραμυθά, Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805). Σκοπός της είναι να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να κατευθύνει την προσοχή των μεγαλύτερων στο παιδικό βιβλίο.

Η ημέρα αυτή δεν αποτελεί παρά μόνο μια υπενθύμιση για την αξία των βιβλίων και το πόσο σημαντικά είναι στην εξέλιξη των παιδιών. Ας ταξιδέψουμε μαζί με τα παιδιά μας στις μαγευτικές-ξεχωριστές σελίδες τους και ας τους εμπνεύσουμε την αγάπη για το βιβλίο.

Άλλωστε τα παιδιά είναι ο καθρέφτης μας!

Δεν γίνεται να ζητάμε από εκείνα να κρατήσουν ένα βιβλίο και να διαβάσουν όταν εμείς οι ίδιοι έχουμε κάνει προέκταση του χεριού μας το κινητό! Ας εντάξουμε στην καθημερινότητά μας στιγμές αφιερωμένες στο διάβασμα. Ας τους κάνουμε δώρο ένα βιβλίο. Ας πάμε μαζί παρέα στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς για να διαλέξουν τα ίδια τα παιδιά το βιβλίο που επιθυμούν.

Η φιλαναγνωσία, η αγάπη δηλαδή για το βιβλίο, έχει αποδειχθεί ότι βοηθά σε όλες τις πτυχές της ανάπτυξης του παιδιού.

Κατ’ αρχάς, βοηθά στην ανάπτυξη μίας πιο κοντινής σχέσης του γονέα με το παιδί. Για να γίνει αυτό σαφές, ας αναλογιστούμε μία εικόνα : Ο γονέας και το παιδί είναι μαζί, αγκαλιασμένοι πάνω από ένα βιβλίο, ακούν τις ίδιες λέξεις, βιώνουν αντίστοιχα συναισθήματα, μοιράζονται τις ίδιες εμπειρίες και δημιουργούν με τη φαντασία τους αντίστοιχες εικόνες.

Επιπλέον, όπως έχει αποδειχθεί ερευνητικά, οι μαθητές που είχαν εκτεθεί σε ανάγνωση από τη βρεφική και προσχολική ηλικία είναι περισσότερο πιθανό να αποδώσουν ικανοποιητικά σε όλες τις πτυχές της επίσημης δημοσίας εκπαίδευσης.

Επίσης, εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο και βελτιώνονται οι λεκτικές δεξιότητες, ικανότητες που το παιδί θα αξιοποιήσει τόσο στον προφορικό λόγο, όσο και στην παραγωγή γραπτού λόγου.

Ακόμη, η ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων ή παραμυθιών ενισχύουν τη μνημονική ικανότητα, καθώς ο αναγνώστης πρέπει να παρακολουθεί την πλοκή και τους χαρακτήρες, όπως και να ανακαλεί προηγούμενες εμπειρίες τους, ώστε να είναι σε θέση να τις συνδέει με τις επόμενες.

Παράλληλα, σε όλη αυτή τη διαδικασία αυξάνεται ο χρόνος της συγκέντρωσης προσοχής.

Τέλος, θα αναφέρω ίσως την πιο σημαντική πτυχή της λογοτεχνίας, η οποία αποτελεί πιθανώς τον πιο πολύτιμο γονεϊκό ρόλο : Τη διαμόρφωση αξιών. Μέσα από τη λογοτεχνία, ο αναγνώστης έρχεται αντιμέτωπος με ένα νόημα ζωής και με πληθώρα αξιών: φιλία, αγάπη, ειλικρίνεια, αφοσίωση, δικαιοσύνη, εντιμότητα, επικράτηση του καλού, αγωνιστικότητα, ανθρωπισμός, δημοκρατία, ελευθερία. Οι ήρωες των αγαπημένων μας βιβλίων αποτελούν έμπνευση για τον αναγνώστη και πρότυπα ζωής.

Ας μην ξεχνάμε ποτέ τα λόγια του Άλμπερτ Αϊνστάιν: Αν θέλετε το παιδί σας να γίνει έξυπνο, διαβάστε του παραμύθια. Αν θέλετε να γίνει πιο έξυπνο διαβάστε του περισσότερα παραμύθια.

ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΚΡΗ-ΑΔΑΜΟΥ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.