Η τότε Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ θέλοντας κατά την άποψή της, να επιφέρει καλύτερη αναλογική εκπροσώπηση στους Δήμους και τις Περιφέρειες , ψήφισε τον εκλογικό νόμο της απλής αναλογικής για την πρωτοβάθμια αλλά και την δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση .
Τα αποτελέσματα σε όλους μας γνωστά !.
Η έλλειψη Κυβερνησιμότητας ήταν εμφανής στους περισσότερους Δήμους και Περιφέρειες ανά την Ελλάδα .
Έρχεται λοιπόν η νέα Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας που θέλω να πιστεύω ότι εν αγνοία των περισσότερων μελών της και του ίδιου του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και αλλάζει τον νόμο , επιλύει εύστοχα το ζήτημα της Κυβερνησιμότητας , κάνει όμως ένα μεγάλο σφάλμα , εάν μπορεί να θεωρηθεί ως τέτοιο ή κάποια σκοπιμότητα.
Που εστιάζεται το σφάλμα ή η σκοπιμότητα ; Εστιάζεται στο γεγονός ότι προβλέφθηκε στον νέο νόμο το δικαίωμα του κάθε συνδυασμού να έχει υποψηφίους έως 150% επί του αριθμού των εδρών τόσο στα δημοτικά συμβούλια καθώς και στα τοπικά συμβούλια των κοινοτήτων και ταυτόχρονα υποχρεώνει τους υποψηφίους των τοπικών συμβουλίων να συμμετέχουν υποχρεωτικά υπό την σκέπη του κάθε συνδυασμού.
Δηλαδή εν ολίγοις ο νέος νόμος σε θεωρητικό επίπεδο φαίνεται πιο δημοκρατικός , αφού δίνει το δικαίωμα σε περισσότερους πολίτες να συμμετέχουν στα κοινά .
Πρακτικά όμως αυτός ο νόμος, δεν είναι υλοποιήσιμος και τα προβλήματα εφαρμογής του νόμου είναι ήδη σήμερα εμφανή και αυτό εστιάζεται στο γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη αδυναμία κάλυψης υποψηφίων του προβλεπόμενου 150% επί των εδρών.
Δεν γίνεται στην πράξη να υπάρξουν τόσοι υποψήφιοι, τόσο για τα δημοτικά συμβούλια τόσο για τα τοπικά !. Θα μου πείτε ο νόμος προβλέπει ότι ο κάθε συνδυασμός μπορεί να συμμετέχει και με λιγότερους υποψηφίους τόσο στα δημοτικά, αλλά και στα τοπικά συμβούλια; . Ναι μεν , αλλά η μη συμπλήρωση δεν δημιουργεί την συναίσθηση ή ψευδαίσθηση της αδυναμίας κατάρτισης ολοκληρωμένου συνδυασμού , δηλαδή συνδυασμού Νίκης ;
Δεν δημιουργείται εξαρχής και de facto στους ψηφοφόρους η αίσθηση ή ψευδαίσθηση του καλού ή μέτριου ή αδύνατου συνδυασμού, όταν ο ένας συνδυασμός θα έχει πχ 100 υποψηφίους και ο άλλος 200 υποψηφίους ; Οπότε πολλοί δεν τολμούν εξαρχής να εκφράσουν την επιθυμία τους να συμμετέχουν ως υποψήφιοι Δήμαρχοι και στο ζύμωμα ενός συνδυασμού, και αυτοί που τολμούν μπαίνουν εξ΄αρχής στο παιχνίδι να καταρτίσουν ολοκληρωμένους συνδυασμούς και εκεί βλέπουν κατά μέτωπο την σκληρή πραγματικότητα . Βλέπουν το βαρέλι δίχως πάτο! . Βλέπουν , ότι δεν μπορούν να καταρτίσουν ολοκληρωμένους συνδυασμούς και σιγά σιγά οι περισσότεροι αποσύρουν τις υποψηφιότητες τους . Μάλιστα χρεώνονται και σε ηθικό επίπεδο την αποτυχία κατάρτισης των συνδυασμών σε ένα νόμο που δεν είναι πρακτικά υλοποιήσιμος για τους πολλούς , παρά μόνο για τους λίγους και ισχυρούς ! .
Θα μου πείτε ποιοι είναι οι ισχυροί ; Ισχυροί είναι αυτοί που θα ξοδέψουν πολλά χρήματα , θα έχουν πολιτικές και κοινωνικές επαφές και θα δεχθούν δυνατή στήριξη . Όλοι οι άλλοι που κατά το παρελθόν θα μπορούσαν να καταρτίσουν συνδυασμό και επάξια να διεκδικήσουν την Δημαρχία σε κάθε Δήμο, δυστυχώς με τον νέο νόμο μπαίνουν εκ των πραγμάτων στο περιθώριο και εάν καταφέρουν και κάνουν τον όποιο συνδυασμό στα μάτια των ψηφοφόρων δεν θα είναι συνδυασμός Νίκης!
Επίσης θα μου πείτε , μα μέχρι σήμερα δεν ακούσαμε κανέναν υποψήφιο Δήμαρχο να παραπονείται για κάτι τέτοιο ; Απαντώ: δεν μιλούν , είτε γιατί κάποιοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει στην παγίδα που τους έστησε ο νέος εκλογικός νόμος και χρεώθηκαν αποκλειστικά την αποτυχία κατάρτισης συνδυασμού , είτε οι παραμένοντες ως υποψήφιοι δεν τολμούν να μιλήσουν δημόσια για την αδυναμία κατάρτισης ολοκληρωμένου ή ημιτελούς συνδυασμού , γιατί φοβούνται την ήττα και θέλουν πάση θυσία να εμφανίζεται ο συνδυασμός τους, έστω και ημιτελής ως συνδυασμός Νίκης . Θα μιλήσουν όμως σίγουρα μετά την 8η Οκτωβρίου του 2023 όπου θα διεξαχθούν οι εκλογές . Και θα ακουστούν και θα ειπωθούν πολλά !!! .
Έτσι λοιπόν , πέραν της επίλυσης του ζητήματος της Κυβερνησιμότητας για τους Δήμους (και δεν αναφέρομαι για τις Περιφέρειες , όπου για αυτές δεν έχει σημαντική επιρροή η αύξηση υποψηφίων στο 150% των εδρών ) ο νέος εκλογικός νόμος στην πράξη αποδεικνύεται σκέτη αποτυχία , που ευνοεί στην κατάρτιση ολοκληρωμένων συνδυασμών μόνο στους ισχυρούς και στέλνει στη κάλαθο των αχρήστων , όποιον άλλο δημοκρατικό πολίτη ήθελε ή είχε την φιλοδοξία να καταρτίσει συνδυασμό και να εκτεθεί στους συνδημότες του, ενώ θα μπορούσε ο νέος νόμος, πολύ απλά και ξάστερα να έχει προσαύξηση κατά 50% υποψηφίων επί των συνολικών εδρών του κάθε Δήμου όπως άλλωστε προϋπήρχε και με την απλή αναλογική , χωρίς καμία προσάρτηση των τοπικών κοινοτήτων στους συνδυασμούς και να εκλέγεται ο καλλίτερος από τους τοπικούς συμβούλους . Δυστυχώς με τον νέο νόμο , δεν έγιναν αυτά τα απλά και αυτονόητα πράγματα και από τον εφιάλτη της απλής αναλογικής και της μη Κυβερνησιμότητας οδηγηθήκαμε ανά την Ελλάδα , στον εφιάλτη αδυναμίας κατάρτισης συνδυασμών για τους περισσότερους υποψηφίους Δημάρχους και χαρά των λίγων και ισχυρών υποψηφίων Δημάρχων !.
Βασίλειος Αγγέλης, Δικηγόρος – Ιστορικός