ΕΠΑ.Λ – Να δωθεί Έγκριση Λειτουργίας Ολιγομελών Τμημάτων Τομέων και Ειδικοτήτων στα ΕΠΑ.Λ.

Η με αριθμό Φ12/127076/Δ4/01-08-2016 (Β΄2434) υπουργική απόφαση με θέμα: «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α’ Τάξης, τμήματος Τομέα της Β’ Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ’ Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)»

0 386

Η με αριθμό Φ12/127076/Δ4/01-08-2016 (Β΄2434) υπουργική απόφαση με θέμα: «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α’ Τάξης, τμήματος Τομέα της Β’ Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ’ Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)»

Η με αριθμό Φ12/127076/Δ4/01-08-2016 (Β΄2434) υπουργική απόφαση με θέμα: «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α’ Τάξης, τμήματος Τομέα της Β’ Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ’ Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)»

Η τρέχουσα σχολική χρονιά βρίσκει τους μαθητές της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ε.) να αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα και αδιέξοδα.

Βιώνουν την διάψευση των προσδοκιών τους για αναβάθμιση της Τ.Ε.Ε. και ταυτόχρονα τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης που πλήττουν καίρια τις οικογένειές τους. Και τώρα, ενώ ξεκινάει η σχολική χρονιά, κάποιοι από αυτούς κινδυνεύουν να μεταφερθούν σε άλλο σχολείο γιατί το τμήμα που φοιτούν είναι ολιγομελές.

Επιμένουμε (και θα επανερχόμαστε συνεχώς) ότι η Τ.Ε.Ε. έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, και ιδιόμορφα προβλήματα που αναφύονται, τα οποία δεν μπορούν να «λύνονται» με συνταγές και προδιαγραφές που εφαρμόζονται στα Γυμνάσια και στα ΓΕ.Λ.

Αναλυτικότερα:

1. Οι μαθητές που επιλέγουν το ΓΕ.Λ. εγγράφονται στο σχολείο που είναι πλησιέστερα στον τόπο κατοικίας τους. Με το πλήθος των ΓΕ.Λ. που υπάρχουν σε όλη την Επικράτεια (στα μεγάλα αστικά κέντρα υπάρχουν από ένα έως τέσσερα Γενικά Λύκεια σε κάθε συνοικία) οι μαθητές δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα.
Επιπλέον, σε ΟΛΑ τα ΓΕΛ διδάσκεται ΤΟ ΙΔΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ.

Αντίθετα, τα ΕΠΑ.Λ. παρέχουν διαφορετικό περιεχόμενο σπουδών εξαιτίας των διαφορετικών Τομέων/Ειδικοτήτων που λειτουργεί το καθένα, και παρόλα αυτά είναι λίγα σε αριθμό και αραιά κατανεμημένα με τρόπο πού να εξυπηρετούν κατά το δυνατόν τους μαθητές των απομακρυσμένων περιοχών και των απομακρυσμένων χωριών.
Οι μαθητές της Τ.Ε.Ε. επιλέγουν κατ’ αρχήν την ειδικότητα στην οποία θέλουν να φοιτήσουν και στη συνέχεια, μεταξύ των Σχολείων στα οποία λειτουργεί η ειδικότητα της αρεσκείας τους, επιλέγουν το κοντινότερο στον τόπο κατοικίας τους. Όταν λοιπόν ο μαθητής επιλέξει τελικά ένα σχολείο, είναι απολύτως βέβαιο ότι έχει εξαντλήσει όλα τα ενδεχόμενα μετακινήσεων στις οποίες έχει τη δυνατότητα να υποβληθεί ο ίδιος και η οικογένειά του.

2. Η τροφοδότηση των τάξεων των ΓΕ.Λ. γίνεται με αυτόματο και απλουστευμένο τρόπο: π.χ. οι 100 μαθητές της Α΄ τάξης θα εγγραφούν στη Β΄ τάξη και μετά ΟΛΟΙ στη Γ΄ τάξη, δηλαδή υπάρχει ομαλή και συνεχής ροή μαθητών από τάξη σε τάξη, με αποτέλεσμα ένα σχολείο προβλέψιμο, λειτουργικό, «βιώσιμο» στο οποίο σπάνια προκύπτουν ολιγομελή τμήματα.
Όμως, οι ίδιοι σε αριθμό 100 μαθητές της Α΄ τάξης ενός ΕΠΑ.Λ. θα μοιραστούν σε 4-5 Τομείς στην Β΄ τάξη, ενώ στην Γ΄ τάξη κάποιοι Τομείς χωρίζονται σε 2-3 Ειδικότητες. Εφαρμόζοντας απλά μαθηματικά, και δεδομένου ότι οι μαθητές δεν θα κατανεμηθούν ισομερώς στους διατιθέμενους Τομείς, στο σχολείο αυτό θα προκύψουν νομοτελειακά κάποια ολιγομελή τμήματα στη Β΄ τάξη, και σίγουρα στη Γ΄ τάξη. Επομένως, σύμφωνα με την προκρούστια «λογική» (ή μάλλον τον απόλυτο παραλογισμό) των Εγκυκλίων, θα πρέπει να καταργηθούν αυτά τα «ολιγομελή» τμήματα, να διαλυθούν, και οι μαθητές να «μετοικήσουν» σε άλλα σχολεία όπου διδάσκεται η ίδια ειδικότητα, ασχέτως του πόσο μακριά βρίσκονται από την ήδη απομακρυσμένη κατοικία του μαθητή (γιατί αν ήταν πιο κοντά σε αυτή, θα τα είχε επιλέξει εξ’ αρχής) ή αν τους βολεύει το ωράριο του νέου σχολείου.
Και για να το διατυπώσουμε απλά και ξεκάθαρα, ωθούμε ουσιαστικά τον ήδη εξουθενωμένο μαθητή στην εγκατάλειψη του σχολείου η στην καλύτερη περίπτωση να παρακολουθήσει έναν τομέα η ειδικότητα που δεν επιθυμεί.

Θα ήταν πραγματικά πιο έντιμο από πλευράς της Πολιτείας να προβλέπει την «ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ των ΜΑΘΗΤΩΝ» και όχι των ολιγομελών τμημάτων. Το αποτέλεσμα είναι ακριβώς το ίδιο έτσι κι αλλιώς …

3. Τα Γενικά Λύκεια είναι καταξιωμένα και αποδεκτά από το κοινωνικό σύνολο, εξαιτίας της επικρατούσας άποψης για την εκπαίδευση αλλά και της παράδοσης όπως αποτυπώνεται από το μακροχρόνιο παρελθόν τους.
Η Τ.Ε.Ε. όμως δεν έχει την ίδια τύχη. Οι συνεχείς αλλαγές στη δομή, στο περιεχόμενο και τους στόχους της, δεν επέτρεψε την ωρίμανσή της, την ανάδειξη των καρπών της, την δημιουργία «παράδοσης» Τεχνικής Εκπαίδευσης και την αποδοχή της από την κοινωνία

4. Είναι ευρέως γνωστό ότι οι μαθητές της Τ.Ε.Ε. ανήκουν στην πλειονότητά τους στα μεσαία και κατώτερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Πολλοί από αυτούς είναι ήδη εργαζόμενοι. Βιώνουν μια δραματική καθημερινή προσωπική και οικογενειακή κατάσταση με πείνα, ανεργία, εξαθλίωση. Αυτοί και οι οικογένειές τους έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα. Και παρόλα αυτά ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ !! Στον αγώνα για μόρφωση, για προσωπική και επαγγελματική ανέλιξη. Θέλουν να μάθουν μια τέχνη και να πάρουν το πτυχίο τους για να μπορούν να την εξασκήσουν. Διεκδικούν τη θέση τους στο μέλλον αυτού του τόπου γιατί πιστεύουν ότι το ΜΕΛΛΟΝ του ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ !!

Συμπερασματικά:

Είναι απολύτως ΑΔΙΚΟ, Παιδαγωγικά και Κοινωνικά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να εξαναγκάζουμε τους μαθητές που έχουν εγγραφεί και έχουν φοιτήσει για μία ή και δύο χρονιές σε ένα σχολείο να μεταφερθούν εν μέσω της φοίτησής τους, σε ένα άλλο πιο απομακρυσμένο σχολείο, επειδή το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα αδυνατεί να αντιληφθεί ΕΓΚΑΙΡΑ ότι κάποια τμήματα ενός Τομέα στη Β΄ τάξη ή μιας Ειδικότητας στην Γ΄ τάξη, θα προκύψουν να είναι ολιγομελή στις επόμενες χρονιές, και ως εκ τούτου δεν θα εγκριθεί η λειτουργία τους.
Είναι απαράδεκτο να δημιουργείται τέτοιου είδους αναστάτωση σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, που μόνο τις αστοχίες του εκπαιδευτικού συστήματος και τους ατυχείς χειρισμούς της Διοίκησης μπορεί να αναδείξει, προκαλώντας την έντονη κοινωνική κατακραυγή, την απαξίωση του σχολείου και στη συνέχεια μαθητική διαρροή που νομοτελειακά οδηγεί στην εγκατάλειψή του !

Οι μαθητές της Τ.Ε.Ε., μετά από την εγγραφή τους, έχουν την πεποίθηση ότι θα συνεχίσουν να σπουδάζουν και ότι θα αποφοιτήσουν από το σχολείο που γράφτηκαν. Και έχουν δικαίωμα να έχουν αυτήν την πεποίθηση, γιατί κανένας δεν τους προειδοποίησε για το αντίθετο !! Στους μαθητές αυτούς εφαρμόζεται αδιακρίτως και άδικα, η εσχάτη των ποινών που μπορεί να επιβληθεί σε μαθητή, η «αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος», χωρίς να έχουν υποπέσει σε κανένα απολύτως παράπτωμα !! «Τιμωρούνται» γιατί επέλεξαν να φοιτήσουν σε σχολείο της Τ.Ε.Ε., γιατί επιθυμούν να αποκτήσουν ένα πτυχίο που θα αξιοποιήσουν στην αγορά εργασίας, και γιατί ανήκουν σε μη προνομιούχες κοινωνικά ομάδες …

Και ωστόσο παραμένουν Έλληνες Πολίτες και έχουν δικαιώματα, μεταξύ των άλλων, και στη Μόρφωση. Δεν μπορεί οι διοικητικές αποφάσεις να αναιρούν τις πολιτικές επιδιώξεις της Κυβέρνησης και να αναιρούν στην πράξη τους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς στόχους που έθεσε το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας για το «Τεχνικό και Επαγγελματικό Σχολείο … ένα «σχολείο» που απαντά στη διαφορετικότητα των μαθητών, … που εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες, … αντίθετο σε κάθε μορφή περιθωριοποίησης και αποκλεισμού, ένα «σχολείο» που λαμβάνει υπόψη του τις υπαρκτές σήμερα ανάγκες των πολιτών, κυρίως όμως των μαθητών και των γονέων τους».

Δεν είναι δυνατόν οι υπηρεσιακές Εγκύκλιοι του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ που αφορούν στη λειτουργία των σχολείων να μην περιέχουν ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ τα οποία να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη κατά την λήψη των αποφάσεων. Δεν μπορεί η εφαρμογή των εγκυκλίων αυτών να έχει ως αποτέλεσμα την μετακίνηση των μαθητών από σχολείο σε σχολείο μέχρι να πάρουν το Απολυτήριο και το Πτυχίο τους, να ξεκινούν τη σχολική χρονιά σε ένα σχολείο και να την ολοκληρώνουν σε άλλο, να αλλάζουν σχολικό περιβάλλον όταν προετοιμάζονται για Πανελλαδικές Εξετάσεις, να αλλάζουν ωράριο και να υποχρεώνονται σε μεγάλες καθημερινές μετακινήσεις.
Δεν μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να καλύπτει βάναυσες πρακτικές που προκύπτουν από την απολύτως «υπηρεσιακή» ανάγνωση και εφαρμογή των εγκυκλίων του, με ολέθρια αποτελέσματα στην διαδικασία της μάθησης, στην σχολική επιτυχία και στο μέλλον των μαθητών.

Πρόταση:

Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης να εγκρίνουν αιτιολογημένα με βάση την επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε παραπάνω τη λειτουργία ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΛΙΓΟΜΕΛΩΝ τμημάτων, ιδιαίτερα των τελευταίων τάξεων των ΕΠΑ.Λ., συνυπολογίζοντας ότι :
• η φετινή Γ΄ τάξη είναι η τελευταία που λειτουργεί με τον ν.4186/2013,
• ενώ άρχισαν οι εγγραφές με την εγκύκλιο με Αριθμ. 106270/Δ4 / 29-06-2016, καλούμαστε να τις ολοκληρώσουμε βασιζόμενοι στην Υ.Α. Αριθμ. 133381/Δ4 / 12-8-2016 που προβλέπει διαφορετικά προαπαιτούμενα- κριτήρια για τις εγγραφές και είναι σαφώς δυσμενέστερη και
• όπως κατ’ αντιστοιχία προβλέπεται στην Υ.Α με Αριθμ. 131457/Δ2/ 9-8-2016 για τα Γενικά Λύκεια.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.
Ο Πρόεδρος Νικόλαος Σεκεριάδης
Ο Γενικός Γραμματέας Παλαιολόγος Δούρος

ΠΡΟΣ :
κ. Νίκο Φίλη
Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

ΚΟΙΝ:
– Δ/νση Επαγγελματικής Εκπ/σης ΥΠ.Π.Ε.Θ.
– Περ/κές Δ/νσεις Εκπ/σης, Δ.Δ.Ε.
– ΕΠΑ.Λ., Ε.Κ.
– Ε.Λ.Τ.Ε.Ε., Εκπαιδευτικούς, MME

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr