Ένα δισ. ευρώ ζημιά θα προκαλέσει η κατάργηση του Ε65

Ένα δισ. ευρώ ζημιά θα προκαλέσει η κατάργηση του Ε65 αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Το Βήμα» ενώ τονίζει πως εάν τα έργα ήταν σε εξέλιξη, η ύφεση θα ήταν χαμηλότερη έως και 2% του ΑΕΠ.

0 40

Ένα δισ. ευρώ ζημιά θα προκαλέσει η κατάργηση του Ε65 αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Το Βήμα» ενώ τονίζει πως εάν τα έργα ήταν σε εξέλιξη, η ύφεση θα ήταν χαμηλότερη έως και 2% του ΑΕΠ.

Ένα δισ. ευρώ ζημιά θα προκαλέσει η κατάργηση του Ε65 αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Το Βήμα» ενώ τονίζει πως εάν τα έργα ήταν σε εξέλιξη, η ύφεση θα ήταν χαμηλότερη έως και 2% του ΑΕΠ. 

Δείτε σε αναδημοσίευση το ρεπορτάζ του Βήματος από την ηλεκτρονική έκδοση.

Απόφαση χωρίς οικονομική και αναπτυξιακή λογική θα ήταν η φημολογούμενη κατάργηση του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), καθώς θα οδηγούσε στην καταβολή τεράστιων αποζημιώσεων εκ μέρους του δημοσίου και, μάλιστα, ποσών μεγαλύτερων από από όσα χρειάζονται για την αποπεράτωση του έργου. Αυτό επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περιστέρης, μιλώντας στο συνέδριο της International Herald Tribune την Δευτέρα.

«Υπολογίσαμε τι σημαίνει η ενδεχόμενη κατάργηση του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, που είναι ένα καθαρά αναπτυξιακό έργο, καθώς διασχίζει την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας και πέραν των υπολοίπων προσφέρει πρόσβαση σε τουριστικούς προορισμούς. Το Υπουργείο Ανάπτυξης σκέπτεται να καταβάλει αποζημιώσεις τάξεως ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για να εγκαταλείψει το έργο, όταν με τα ίδια χρήματα θα το ολοκλήρωνε. Πρόκειται για απόφαση που δεν έχει οικονομική και αναπτυξιακή λογική» σημείωσε ο κ. Περιστέρης.

Σύμφωνα με την παρουσίασή του, η κατάργηση του έργου θα οδηγούσε στην καταβολή αποζημιώσεων ύψους 850 – 980 εκ. ευρώ από εθνικούς πόρους – και, άρα, στην αύξηση του ελλείμματος -, στη διαρροή πόρων της τάξης των 800 εκ. ευρώ στο εξωτερικό, στην απαξίωση υλοποιημένων εργασιών ύψους 400 εκ. ευρώ και σε αύξηση της ανεργίας.

Παράλληλα, όπως έδειξε, θα διαιωνιζόταν η αύξηση του κόστους μετακίνησης κατά 40% λόγω της υποχρεωτικής χρήσης εναλλακτικών διαδρομών, θα προκαλούνταν απώλεια φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και θα απομακρυνόταν κάθε πιθανότητα καταβολής επιδότησης για το έργο στο μέλλον.

Αντίθετα, όπως σημείωσε ο κ. Περιστέρης, η κατασκευή του Ε65 θα οδηγούσε σε πλήρη εκμετάλλευση μη απορροφημένων πόρων του ΕΣΠΑ, ύψους 750 εκ. ευρώ, θα έφερνε αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,5% και θα ενίσχυε τους δημοσιονομικούς δείκτες, θα εξασφάλιζε την αξιοποίηση υλοποιημένων εργασιών, ύψους 400 εκ. ευρώ, θα ενίσχυε την απασχόληση, κατά 15.000 θέσεις εργασίας και θα βελτίωνε την ποιότητα των μεταφορών. Παράλληλα, όπως είπε, θα οδηγούσε σε φθηνότερο κόστος μετακίνησης, ανάπτυξη κι ανάδειξη της «καρδιάς» της Ελλάδας και μείωση της επιδότησης στο μέλλον.

«Από την ημέρα που μας χτύπησε η κρίση, στα χείλη όλων βρίσκεται κυρίως μία λέξη: Ανάπτυξη. Το κακό είναι ότι, όπως συνήθως συμβαίνει στην Ελλάδα, όταν όλοι μιλάνε για κάτι, συχνά κανένας δεν κάνει τίποτα. Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι: Δύο τρόποι υπάρχουν να φέρουμε ανάπτυξη στην χώρα» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου.

«Ο ένας τρόπος είναι να σταματήσουμε να μπλοκάρουμε οτιδήποτε βρίσκεται ήδη στο τραπέζι κι έχει δρομολογηθεί. Αυτή είναι η επανεκκίνηση στην οποία αναφέρεται διαρκώς και ο Πρωθυπουργός. Ας πάρουμε για παράδειγμα τι συμβαίνει στις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων, οι οποίες όπως ξέρετε έχουν παγώσει εδώ και δυόμισι χρόνια. Όταν το πρόβλημα ήταν ακόμη μικρό και εύκολα διαχειρίσιμο, η πολιτική ηγεσία κορόιδευε κυριολεκτικά την κοινή γνώμη ότι με έναν μαγικό τρόπο και τα διόδια θα μειωθούν και οι δρόμοι θα γίνουν παρά τις δυσκολίες χρηματοδότησης και τις τεράστιες καθυστερήσεις του ελληνικού Δημοσίου» τόνισε ο κ. Περιστέρης.

«Δυόμισι χρόνια μετά δεν έχει σημειωθεί ιδιαίτερη πρόοδος. Ακόμα περιμένουμε ένα περίγραμμα λύσης υπό σαφώς πιο δύσκολες συνθήκες και κινδυνεύουμε να χάσουμε ένα πρόγραμμα συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ, το οποίο είχε προ διετίας απολύτως εξασφαλισμένα ιδιωτικά κεφάλαια για την χρηματοδότησή του. Έχει υπολογιστεί από τον κ. Στουρνάρα, ότι αν τα έργα ήταν σε εξέλιξη, η ύφεση θα μπορούσε να είναι έως και 2% του ΑΕΠ χαμηλότερη, με 70.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Τι άλλο σημαίνει αυτό το πακέτο των 8 δισ. ευρώ; Σημαίνει 95% εγχώρια προστιθέμενη αξία, η οποία αφορά κυρίως μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις καθώς και μισθούς για δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους, ασφαλιστικές εισφορές για τα ταμεία, φόρους για το Δημόσιο και άλλα» πρόσθεσε.

«Εμείς, δυστυχώς, ακόμα περιμένουμε την λύση, ειδικά τώρα που όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές της Πολιτείας στεγάζονται σε ένα κοινό υπουργείο και δεν υπάρχει η έλλειψη συνεννόησης του παρελθόντος. Με την πολιτική που ακολουθείται, όμως, προσλήψεις στα έργα και οικονομική δραστηριότητα δεν θα δούμε μάλλον ούτε μέσα στην χρονιά της μεγάλης κοινωνικής έντασης, όπως θα είναι το 2013 αν δεν δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Αντί να πιάσουμε το νήμα της λύσης από εκεί που είχε μείνει πριν την διπλή εκλογική αναμέτρηση και να χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο του ΕΣΠΑ για την ταχύτερη υλοποίηση των έργων, ακολουθείται δυστυχώς μία πολιτική μέσω της οποίας το ελληνικό Δημόσιο είναι πιθανότερο να αναγκαστεί να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις, να επιστρέψει κονδύλια στην Ε.Ε. και τα έργα να μην γίνουν ποτέ» είπε ο κ. Περιστέρης.

Ο κ. Περιστέρης αναφερόμενος στο πρόσφατο σχέδιο νόμου για τις επενδύσεις, πρότεινε «αντί να προτάσσονται επενδύσεις που θα χρειαστούν τουλάχιστον ένα – δύο χρόνια για να εγκριθούν και να παρκάρονται χρήματα ως προκαταβολές χωρίς καμία πρακτική χρησιμότητα, θα πρέπει να εξοφληθούν άμεσα τα οφειλόμενα σε ήδη υλοποιημένες επιδοτούμενες επενδύσεις». «Έτσι θα πέσει ζεστό χρήμα στην αγορά που στενάζει από τα φέσια και θα αποφευχθεί η άμεση απώλεια θέσεων εργασίας από υγιείς επιχειρήσεις που καταστρέφονται από την μη πληρωμή των οφειλομένων. Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος που θα δημιουργηθεί θα διευκολύνει άλλωστε την προσέλκυση νέων επενδύσεων» τόνισε.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ υπογράμμισε ότι «ο δεύτερος δρόμος για την ανάπτυξη» έρχεται «μέσα από επενδύσεις σε συγκεκριμένους τομείς, και κατά κύριο λόγο στον τομέα της πράσινης οικονομίας με αιχμή τις επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη διαχείριση αποβλήτων».

«Φωνάζουμε προς κάθε πλευρά εδώ και 15 χρόνια ότι το μέλλον της Ελλάδας είναι οι επενδύσεις στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η υποκατάσταση εισαγόμενων καυσίμων με ΑΠΕ κι ειδικότερα σε τομείς που έχουν αυξημένη εγχώρια προστιθέμενη αξία, όπως είναι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και οι επενδύσεις σε υδροηλεκτρικά έργα, με εγχώρια προστιθέμενη αξία άνω του 80%. Στους δύο αυτούς τομείς, η Πολιτεία με τις επιλογές της κατάφερε να καταστρέψει κάθε δρομολογημένη επένδυση, ενισχύοντας αντιθέτως επενδύσεις εξαιρετικά χαμηλής εγχώριας προστιθέμενης αξίας και υψηλού κόστους παραγωγής. Έτσι, η Ελλάδα παρά τον αέρα και τους υδάτινους πόρους που διαθέτει συνεχίζει να εισάγει ενέργεια κι ορυκτά καύσιμα επιβαρύνοντας διαρκώς το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της, και μειώνοντας την γεωπολιτική της ισχύ και την εθνική της κυριαρχία κι ενεργειακή ασφάλεια» τόνισε ο κ. Περιστέρης.

«Το ίδιο λίγο πολύ ισχύει και με τον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων. Η χώρα μας είναι τόσο πίσω ώστε όχι μόνο δεν προωθεί αντίστοιχες επενδύσεις αλλά απειλείται και με υψηλότατα πρόστιμα εξαιτίας της διαχρονικής ανικανότητάς μας να διαχειριστούμε με τρόπο βιώσιμο τα σκουπίδια που παράγουμε. Πάντως, το άνοιγμα μιας διαφανούς διαδικασίας ανάθεσης των έργων με την μέθοδο των ΣΔΙΤ που φαίνεται να προχωρά, μπορεί πραγματικά με αρχή το έτος 2013 να οδηγήσει σε κινητοποίηση κεφαλαίων, επενδύσεις, θέσεις εργασίας, χαμηλό κόστος υπηρεσιών προς τον πολίτη, καλύτερο περιβάλλον» σημείωσε.

«Αν δεν αλλάξουμε εμείς, αν δεν κατανοήσουμε ότι πλέον χρόνος δεν υπάρχει, ότι οι επιπτώσεις της παρατεινόμενης ύφεσης θα είναι ολέθριες, οποιαδήποτε βοήθεια κι αν έρθει από τον διεθνή παράγοντα δεν θα φτάνει για να αλλάξει την μοίρα της χώρας μας» κατέληξε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.