Εναλλακτική πρόταση Στ. Καλογιάννη για τη σύνδεση Ε-65 με Εγνατία Οδό
Αν και η ολοκλήρωση του Ε-65, με τα σημερινά δεδομένα φαίνεται να έχει ακόμη «δρόμο μπροστά της»,
Αν και η ολοκλήρωση του Ε-65, με τα σημερινά δεδομένα φαίνεται να έχει ακόμη «δρόμο μπροστά της»,
Αν και η ολοκλήρωση του Ε-65, με τα σημερινά δεδομένα φαίνεται να έχει ακόμη «δρόμο μπροστά της», προκύπτει ένα δίλημμα και το οποίο αφορά το σημείο σύνδεσής τους με την Εγνατία οδό.
Σύμφωνα με τον πρώην Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Υποδομών, πρώην βουλευτή Ιωαννίνων κ. Σταύρο Καλογιάννη, η χάραξη που προωθείται σήμερα (με την οποία προβλέπεται σύνδεση του Ε-65 με την Εγνατία κοντά στο Κηπουρειό Γρεβενών) δεν είναι η βέλτιστη και σε κάθε περίπτωση δεν καλύπτει τα συμφέροντα του Νομού Ιωαννίνων και γενικότερα της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου. Ο κ. Καλογιάννης, προτείνει μάλιστα να υιοθετηθεί η εναλλακτική λύση, την οποία είχε επεξεργαστεί ως Υπουργός, με την οποία προβλέπεται η χάραξη να γίνει ανατολικότερα και η σύνδεσή της με την Εγνατία Οδό να γίνει σε πλησιέστερο σημείο με τα Γιάννενα. Ζητά μάλιστα τη στήριξη όλων των τοπικών φορέων, ώστε να «πεισθεί» το Υπουργείο για την ορθότητα της πρότασής του.
Προβληματισμός για νέες καθυστερήσεις
Η πρόταση του πρώην Υπουργού ωστόσο εγείρει ερωτηματικά για τυχόν νέες καθυστερήσεις που μπορεί να προκαλέσει η υιοθέτησή της από πλευράς του Υπουργείου Υποδομών. Αν και ο κ. Καλογιάννης, υποστηρίζει ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση είναι απλή και ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις- που ήταν και το μεγάλο πρόβλημα της αρχικής χάραξης που κατέληγε κοντά στην Παναγιά Τρικάλων- εν τούτοις διατυπώνονται και δεύτερες σκέψεις. Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό «ΒΗΜΑ», τόνισε ότι προτεραιότητα για τους Ηπειρώτες πρέπει να είναι η τάχιστη σύνδεση του Ε-65 με την Εγνατία Οδό, ώστε να βγει το ταχύτερο δυνατό η περιοχή μας από τη συγκοινωνιακή απομόνωση και όχι οι συζητήσεις για πέντε λεπτά περισσότερο δρόμο σε έναν αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας.
Ο κ. Καχριμάνης, ουσιαστικά επανέλαβε την κοινή θέση που είχαν διατυπώσει πριν από αρκετούς μήνες οι περιφερειάρχες Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας για ολοκλήρωση του Ε65 με κατάληξη στην Εγνατία Οδό, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί προκειμένου να εξυπηρετούνται οι τρεις περιφέρειες.
Οι προτάσεις του Στ. Καλογιάννη
Ο Στ. Καλογιάννης στην επιστολή του, την οποία απευθύνει προς τους βουλευτές, την Περιφέρεια, τους Δήμους, το ΤΕΕ, τα Επιμελητήρια Ελλάδος και την κοινοποιεί στο Υπουργείο, αρχικά αναφέρεται στο ιστορικό της επανεκκίνησης των εργασιών που έγινε επί θητείας του στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών. Σημειώνει δε ότι στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του Ε65, η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή το 2013, ρητά προβλέπεται ότι για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, ο παραχωρησιούχος οφείλει να καταθέσει εναλλακτική λύση, χωρίς να δεσμεύεται το Δημόσιο για αυτήν.
Ο κ. Καλογιάννης, σημειώνει ότι ο παραχωρησιούχος κατέθεσε την πρότασή του, την οποία επεξεργάζεται το Υπουργείο, ενώ παράλληλα κινείται η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησής της.
Αναφέροντας αναλυτικά τις ενστάσεις του ο πρώην Υπουργός, υπογραμμίζει μεταξύ άλλων:
«Με την προωθούμενη χάραξη, ο άξονας Ε65 θα συναντήσει την Εγνατία οδό πολύ μακριά από τα Ιωάννινα, κοντά στο Κηπουρειό Γρεβενών. Όποιος δηλαδή, κινούμενος από Ιωάννινα προς Αθήνα (ή Θεσσαλία), ακολουθήσει αυτή την χάραξη, θα είναι αναγκασμένος να διανύσει περίπου 30 χλμ. επιπλέον για να φθάσει μέχρι την Καλαμπάκα! Αυτό σημαίνει ότι δεν θα επιλέξει τον άξονα Ε65, αλλά την Ιόνια οδό, η οποία θα είναι ένας πολύ ασφαλής αυτοκινητόδρομος, αλλά ως διαδρομή είναι και μεγαλύτερη και ακριβότερη. Ακυρώνονται, ουσιαστικά, σημαντικά οφέλη από την υλοποίηση του άξονα Ε65, όπως αυτά προβλέπονται στη Σύμβαση παραχώρησής του».
Η λύση που προτείνει
Ακολούθως ο κ. Καλογιάννης αναφέρει τη λύση στην οποία κατέληξε με τη συνεργασία έμπειρων τεχνικών συνεργατών του, την οποία μάλιστα χαρακτηρίζει «τεχνικά τεκμηριωμένη και κατά πολύ συντομότερη απ’ ότι η προωθούμενη από το Υπουργείο».
«Ειδικότερα- σημειώνει- η προτεινόμενη λύση κινείται ανατολικότερα, έχει συνολικό μήκος (Α – Γ) 27,5 χλμ, έναντι 54,5 χλμ περίπου της προωθούμενης από το Υπουργείο (Α – Δ – Β – Γ), ενώ παράλληλα, η απόσταση προς Γρεβενά – Σιάτιστα/Καστοριά – Αλβανία αυξάνεται μόνο κατά 6 χλμ. Έχει δε, επιπλέον, το μεγάλο πλεονέκτημα ότι παρακάμπτει τη ζώνη μόνιμης παρουσίας της αρκούδας (δίκτυο “Natura 2000”) στα όρια των Νομών Ιωαννίνων – Τρικάλων, οπότε η περιβαλλοντική αδειοδότησή της είναι απλή».
Επιγραμματικά τα οφέλη της πρότασής του, όπως τα εκτιμά είναι τα εξής:
– Συντομεύει κατά πολύ (27 χλμ.) την απόσταση από Ιωάννινα προς Τρίκαλα και εκείθεν προς Λάρισα/Αθήνα.
– Θα διευκολύνει τα μέγιστα όσους κινούνται κυρίως από τους Νομούς της Ηπείρου, της Κέρκυρας, καθώς και από Αλβανία, προς Θεσσαλία/Αττική (και αντίστροφα), διότι μικραίνει σημαντικά την απόσταση.
– Δεν επηρεάζει την κίνηση από Δυτική Μακεδονία προς Θεσσαλία/Αττική, καθώς η αύξηση του μήκους είναι αμελητέα, της τάξης των 6 χλμ.
– Δεν έχει ουσιαστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς παρακάμπτει ευαίσθητες οικολογικά περιοχές.
-Το εκτιμώμενο κόστος της δεν ξεπερνάει το αντίστοιχο της προωθούμενης από το Υπουργείο λύσης.