Διερευνώντας τις απόψεις των κατοίκων της Καλαμπάκας για την Κλιματική Αλλαγή

Αναδημοσίευση από το περιοδικό Καλαμπάκα City no 26 – Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου) οι μαθητές της Ε΄τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας διερεύνησαν τις απόψεις των συμπολιτών μας για το ζήτημα της Κλιματικής Αλλαγής και τις παραμέτρους του.

0 222

Αναδημοσίευση από το περιοδικό Καλαμπάκα City no 26 – Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου) οι μαθητές της Ε΄τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας διερεύνησαν τις απόψεις των συμπολιτών μας για το ζήτημα της Κλιματικής Αλλαγής και τις παραμέτρους του.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου) οι μαθητές της Ε΄τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας διερεύνησαν τις απόψεις των συμπολιτών μας για το ζήτημα της Κλιματικής Αλλαγής και τις παραμέτρους του. Οι μαθητές ετοίμασαν ένα ερωτηματολόγιο με τη συνδρομή του δασκάλου τους κ. Βασίλη Νάστου και «εγκαταστάθηκαν» σε κεντρικό σημείο της πόλης μας με σκοπό να συλλέξουν τα δεδομένα τους. Απάντησαν 35 συμπολίτες μας, οι οποίοι επελέγησαν με τυχαίο τρόπο και τους οποίους ευχαριστούμε θερμά για τη συμμετοχή τους. Στη συνέχεια τα δεδομένα αναλύθηκαν και οι μαθητές εξήγαγαν χρήσιμα συμπεράσματα. Με την παρούσα δημοσίευση ενημερώνουμε τους συμπολίτες μας για τα ευρήματα της έρευνάς μας, τα οποία παρουσιάζονται συνοπτικά παρακάτω:

1. Διερευνούμε το τι πιστεύουν οι συμπολίτες μας πως σημαίνει «κλιματική αλλαγή» (σχολιάζει η Φωτεινή Κολιού): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας (89%) γνωρίζουν πως η κλιματική αλλαγή σχετίζεται με την αύξηση της  θερμοκρασίας της γης η οποία, όπως γνωρίζουμε, οφείλεται στις ανθρώπινες δραστηριότητες και συγκεκριμένα στο ‘φαινόμενο του θερμοκηπίου’. Ευτυχώς, ένα σχετικά μικρό ποσοστό των συμπολιτών μας (18%) συνδέει λανθασμένα την κλιματική αλλαγή με τις προσωρινές αλλαγές του καιρού και με τη μείωση της μέσης θερμοκρασίας της γης.

2. Διερευνούμε τις απόψεις των συμπολιτών μας για τα αίτια της κλιματικής αλλαγής (σχολιάζει η Γεωργία Παρασκευά): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας (82%) απάντησαν σωστά ότι η ρύπανση της ατμόσφαιρας αποτελεί μια από τις αιτίες της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο, μόνο το 57% συνδέει την κλιματική αλλαγή με την καταστροφή των δασών, ενώ μόνο οι μισοί (50%) απάντησαν πως η κλιματική αλλαγή σχετίζεται με τα σκουπίδια. Ωστόσο, τα δάση περιορίζουν το διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα της γης, ενώ από τα σκουπίδια παράγεται μεθάνιο, το οποίο επίσης ρυπαίνει την ατμόσφαιρα.

3. Διερευνούμε τις απόψεις των συμπολιτών μας για τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής (σχολιάζει η Θεοδώρα Τζομπανάκη): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας απάντησαν σωστά ότι η κλιματική αλλαγή έχει ως αποτέλεσμα το λιώσιμο των πάγων (79%), ενώ λιγότεροι ανέφεραν τα ακραία καιρικά φαινόμενα (όπως καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες και ανεμοστρόβιλοι) (64%), την καταστροφή της βιοποικιλότητας (61%), και την άνοδο της στάθμης της θάλασσας (57%).

 

DSC04250

4. Ζητούμε τη γνώμη των συμπολιτών μας για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να περιορίσουμε την κλιματική αλλαγή (σχολιάζει η Αθανασία Κολιού): Οι περισσότεροι (71%) απάντησαν σωστά ότι μπορούμε να περιορίσουμε την κλιματική αλλαγή αν χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο στην πόλη, όμως πολύ λιγότεροι (39%) πιστεύουν πως η υπερκατανάλωση βλάπτει το περιβάλλον. Όμως, όσο περισσότερο καταναλώνουμε, τόσο περισσότερα προϊόντα παράγουμε και επομένως επιβαρύνουμε την ατμόσφαιρα με αέρια του θερμοκηπίου.

5. Διερευνούμε τις απόψεις των συμπολιτών μας για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να πάρουμε θερμότητα ή ηλεκτρικό ρεύμα χωρίς να επιβαρύνουμε το περιβάλλον (σχολιάζει ο Παύλος Παληγιάννης): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας γνωρίζουν ότι ‘καθαρές’ πηγές ενέργειας αποτελούν: ο ήλιος (96%), το νερό (61%) και ο άνεμος (68%). Όμως, μόνο το 25% γνωρίζει τη γεωθερμική ενέργεια. Όλα τα παραπάνω αποτελούν Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας τις οποίες χρειάζεται να αξιοποιήσουμε στην πράξη σε μεγαλύτερο βαθμό.

6. Ζητούμε από τους συμπολίτες μας να επισημάνουν μερικά είδη ζώων που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν (σχολιάζει ο Μάριος Ραφαήλ Κυρίτσης): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας γνωρίζουν ότι η καφέ αρκούδα (86%) και το δελφίνι (71%) είναι απειλούμενα είδη. Όμως, μόνο οι μισοί (50%) γνωρίζουν πως απειλούμενο είδος είναι και ο λύκος. Τα παραπάνω ζώα αποτελούν μέρος της βιοποικιλότητας, η οποία είναι σημαντική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, καθώς τα δάση, οι υγρότοποι και οι θάλασσές μας συμβάλλουν στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα επειδή συγκρατούν το διοξείδιο του άνθρακα.

 

DSC04246

7. Ζητούμε από τους συμπολίτες μας να μας πουν τι μπορούμε να πετάξουμε στον μπλε κάδο ανακύκλωσης (σχολιάζει η Αφροδίτη Τζιώρα): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας γνωρίζουν ότι μπορούμε να ανακυκλώσουμε πλαστικά μπουκάλια (86%), γυάλινα μπουκάλια (86%), κουτάκια αναψυκτικού (82%), εφημερίδες (82%), χαρτόκουτα (82%), κονσέρβες (75%) και κεσεδάκια γιαουρτιού (79%). Όμως, κάποιοι δε γνωρίζουν πως οι μπαταρίες (54%), οι ηλεκτρικές συσκευές (46%) και τα αποφάγια (4%) δεν πρέπει να μπαίνουν στον κάδο ανακύκλωσης.

8. Διερευνούμε τις απόψεις των συμπολιτών μας για το ποσοστό των «άχρηστων» υλικών που μπορούμε να πετάξουμε στον κοινό σκουπιδοτενεκέ (σχολιάζει ο Στέφανος Ζέρβας,): Μόνο οι μισοί συμπολίτες μας (54%) γνωρίζουν τι μέρος από αυτά που πετάμε μπορεί να πάει στα κοινά σκουπίδια. Όμως, τα περισσότερα από αυτά που πετάμε μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν και μόνο το 5% πρέπει να πετιέται στα κοινά σκουπίδια.

9. Διερευνούμε τις απόψεις των συμπολιτών μας σχετικά με το τι είναι καλύτερο να κάνουμε τα αποφάγια (εκτός από κρέατα και λίπη) (σχολιάζει ο Στέφανος Ζιώγας): Μόνο το 57% των συμπολιτών μας απάντησε σωστά πως μπορούμε να δίνουμε τα αποφάγια στα ζώα ή να τα κάνουμε λίπασμα (54%). Όπως γνωρίζουμε όμως, μπορούμε να κομποστοποιήσουμε πολλά υλικά, όπως λαχανικά, χορταρικά, φρούτα, ξερά φύλλα, βλαστούς, στάχτη, τσόφλια αυγών, χαρτιά κουζίνας, ακόμα και κατακάθια καφέ ή και φίλτρα γαλλικού καφέ. Με την κομποστοποίηση μειώνεται σημαντικά ο όγκος των σκουπιδιών.

 

DSC04252

10. Διερευνούμε το πόσο συχνά χρησιμοποιούν οι συμπολίτες μας τους μπλε κάδους ανακύκλωσης (σχολιάζει ο Ραφαήλ Σιούτας): Λίγο περισσότεροι από μισοί συμπολίτες μας (57%) απάντησαν πως χρησιμοποιούν πάντοτε τον κάδο ανακύκλωσης, ενώ το 29% απλώς τον χρησιμοποιεί συχνά και το 10% σπάνια. Όμως είναι σηματικό να διαχωρίζουμε τα «άχρηστα» υλικά και να βάζουμε αυτά που πρέπει στο μπλε κάδο. Είναι καθαρός και δε δαγκώνει…

11. Διερευνούμε τις απόψεις των συμπολιτών μας για το ποιος ευθύνεται περισσότερο για την κλιματική αλλαγή (σχολιάζει ο Βάιος Γεωργούλας): Οι περισσότεροι συμπολίτες μας (82%) απάντησαν σωστά πως όλοι φταίμε για την κλιματική αλλαγή, ενώ μόνο το 14% πιστεύει ότι για την κλιματική αλλαγή περισσότερο ευθύνονται οι πολιτικοί.

DSC04248

12. Τέλος, ζητούμε από τους συμπολίτες μας να μας πουν τι χρειάζεται η Καλαμπάκα, για να είναι περισσότερο φιλική προς το περιβάλλον και προς τους κατοίκους της (σχολιάζει η Σταματία Χασιώτη): Το 75% ζητάει περισσότερα δέντρα στα πεζοδρόμια, το 70% ποδηλατόδρομους και περισσότερους ελεύθερους χώρους, ενώ το 30 – 40% περισσότερους πεζόδρομους και χαμηλότερα κτήρια. Όμως, μερικοί (25%) πιστεύουν ότι το πρόβλημα της πόλης θα λυθεί με περισσότερα πάρκιγκ. Αυτό δεν είναι σωστό διότι απλώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο μέσα στην πόλη.

Συμπερασματικά, οι περισσότεροι συμπολίτες μας γνωρίζουν τη σημασία της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση του μέσου συμπολίτη μας για τα προβλήματα που δημιουργούν τα σκουπίδια και η υπερκατανάλωση στο περιβάλλον, για ζητήματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και για την αξία της βιοποικιλότητας.

Πληρέστερες μορφές των εργασιών μας (σε power point) έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Σχολικού Δικτύου ‘ΑΝΟΙΞΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ 2010’, απ’ όπου μπορείτε να τις ‘κατεβάσετε’ πηγαίνοντας στην κεντρική σελίδα > διαγωνισμοί (competitions) > συμμετοχή (take part in) > γίνετε καθηγητής για 1 ημέρα (becoming teacher for 1 day)> γκαλερί (gallery). Αναζητήστε την ελληνική σημαία και τους τίτλους:

  1. 1. Διδάσκοντας για την κλιματική αλλαγή με εργαλείο την τέχνη &
  2. 2. Διερευνώντας τις απόψεις των κατοίκων της Καλαμπάκας για την κλιματική αλλαγή.

Στην ίδια ιστοσελίδα μπορείτε να δείτε το ημερολόγιο των δραστηριοτήτων μας επιλέγοντας: όλα τα σχολεία (all schools) > Ελλάδα, Θεσσαλία > 5ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας

  • Βασίλης Νάστος – Δάσκαλος της Ε΄ τάξης – 5ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.