Στο Σπήλαιο της Θεόπετρας το 5ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας

«Παντέχνου πυρός σέλας – Λαμπερές ιστορίες φωτιάς», τιτλοφορήθηκε (το) πρόγραμμα Περιβάλλον και Πολιτισμός (υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και της Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων & Πολιτιστικής Κληρονομιάς),

0 191

«Παντέχνου πυρός σέλας – Λαμπερές ιστορίες φωτιάς», τιτλοφορήθηκε (το) πρόγραμμα Περιβάλλον και Πολιτισμός (υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και της Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων & Πολιτιστικής Κληρονομιάς),

«Παντέχνου πυρός σέλας – Λαμπερές ιστορίες φωτιάς», τιτλοφορήθηκε (το) πρόγραμμα Περιβάλλον και Πολιτισμός (υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και της Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων & Πολιτιστικής Κληρονομιάς), που ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια κατά το διάστημα 11-14 Οκτωβρίου, εορταστικές εκδηλώσεις του οποίου, έλαβαν χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμπάκας.

Πιο συγκεκριμένα, για τη διετία 2012-2013, θέμα αυτής της επικοινωνιακής δράσης είναι η φωτιά. Στο πλαίσιο αυτό η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας Βόρειας Ελλάδας επέλεξε το σπήλαιο της Θεόπετρας, όπου και εντοπίστηκε η πρωιμότερη, μέχρι σήμερα παρουσία φωτιάς στη Θεσσαλία, προσπαθώντας να ανιχνεύσει τη χρήση και τη σημασία της, για τους κατοίκους των σπηλαίων στην προϊστορική εποχή.

5o dim1

Στιγμές λοιπόν, φερμένες από τη ζωή του ανθρώπου των σπηλαίων, πριν από περίπου 130.000 χρόνια, ζωντάνεψαν (την Παρασκευή 12 του μηνός) σε υψόμετρο 300μ., για δύο περίπου ώρες, μπροστά στα μάτια των μαθητών των τριών μεσαίων τάξεων (Γ΄, Δ΄, και Ε΄) του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας, που επωφελήθηκαν της μοναδικής αυτής ευκαιρίας!

Την ευθύνη της συνολικής παρουσίασης-ενημέρωσης είχαν οι: (αρχαιολόγοι) Χριστίνα Μιχελάκη & Άννα Παντή, Παρασκευή Μπιλάλη (συντηρήτρια) και Γιάννης Κοκκωνίδης (μηχανολόγος).

5o dim2

ΞΕΝΑΓΗΣΗ: Από τα πιο αξιοσημείωτα του σπηλαίου που έχει φέρει στο φως η ανασκαφή και που εκτόξευσαν το ενδιαφέρον των μικρών επισκεπτών, ήταν τα τέσσερα αποτυπώματα ανθρώπινων ποδιών σε σειρές, και η έρευνα κατέδειξε ότι ανήκουν σε δύο παιδιά ηλικίας 2-4 χρονών, που θα μπορούσαν να ανήκουν στους Ανατομικά Σύγχρονους Ανθρώπους είτε στους Νεαντερτάλειους(!) Μάλιστα, φαίνεται να καλύπτονται από κάποιο είδος ΄΄υποδήματος΄΄.

Ακόμη, στο εσωτερικό του σπηλαίου βρέθηκαν εκτεταμένα κατάλοιπα φωτιάς της Μέσης Παλαιολιθικής περιόδου και που είναι πολύ πιθανό οι φωτιές αυτές να ανάβονταν για να στεγνώσουν το χώρο από την υγρασία που προκαλούσαν οι έντονες βροχοπτώσεις που σημειώνονταν την περίοδο αυτή.

5o dim3

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Μετά την έξοδο από το σπήλαιο, τους μαθητές περίμεναν εκπλήξεις, όπως:

-εικαστικά (ζωγραφική σε χαρτί του μέτρου) και

-ένας αυτοσχέδιος επιτραπέζιος ‘μαραθώνιος’ (με ερωτήσεις), κατάλληλα προσαρμοσμένος στο νόημα, τις απαιτήσεις και τους σκοπούς του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος.

Αυτό πάντως, που κράτησαν στη μνήμη τους τα παιδιά, κατά την επιστροφή τους, είναι πως η χρήση της φωτιάς είναι μια από τις σημαντικότερες ανθρώπινες κατακτήσεις. Όταν ο άνθρωπος κατόρθωσε να θέσει υπό τον έλεγχό του τη φωτιά κατάφερε, ουσιαστικά, να τη μετατρέψει από ένα στοιχείο της φύσης καταστρεπτικό, σε ένα μέσο επίλυσης των προβλημάτων του και βελτίωσης της καθημερινότητάς του. Έτσι, η κατάκτηση της φωτιάς, έδωσε μια τεράστια ώθηση στην πολιτιστική πορεία της ανθρωπότητας.

5o dim4

* Να επισημανθεί επιπλέον, ότι την ίδια ημέρα (νωρίς το πρωί), είχε επισκεφθεί το 5ο Σχολ. Καλ/κας ομάδα αρχαιολόγων (Μπαλογιάννη Ουρανία, Καλογερούδης Γεώργιος, Τσόδουλος Κώστας), από την 19η ΕΒΑ (Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων) οι οποίοι ανέπτυξαν και παρουσίασαν μικρές εισηγήσεις συνοδευόμενες από σλάιτς-διαφάνειες και βιντεάκια με θέμα: Η φωτιά και οι τοιχογραφίες στα μοναστήρια των Μετεώρων. Το παραπάνω εκπ/κό πρόγραμμα παρακολούθησαν οι δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού (ε΄και στ΄).

(εκ μέρους του Σχολείου – Χρ. A. Πίσσας)

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.