Στη Βουλή έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία της Βουλευτή Τρικάλων Μαρίνας Κοντοτόλη, το σοβαρό νομοθετικό κενό που στερεί επαγγελματική αναγνώριση και υπηρεσιακή συνέχεια στους διδάσκοντες ελληνικών παραδοσιακών μουσικών οργάνων.
Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού, επισημαίνοντας ότι, παρά τη θεμελιώδη σημασία της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής για τη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, οι άνθρωποι που την υπηρετούν εδώ και χρόνια βρίσκονται αντιμέτωποι με μια αδιανόητη θεσμική εκκρεμότητα.
Όπως τονίζεται στην ερώτηση, η Κοινή Υπουργική Απόφαση 7275/2022, που καθόρισε μεταβατική περίοδο έως το 2027, δεν ορίζει καμία διαδικασία επαγγελματικής αναγνώρισης για τους ήδη διδάσκοντες παραδοσιακά όργανα, παρότι διαθέτουν πολυετή αποδεδειγμένη διδακτική και καλλιτεχνική εμπειρία, προετοιμάζουν μαθητές για εξετάσεις και τίτλους σπουδών και καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες της μουσικής παιδείας.
Το αποτέλεσμα είναι ένα θεσμικό παράδοξο: ο διδάσκων μπορεί να χορηγεί τίτλους σπουδών και να υπογράφει βαθμολογίες, αλλά δεν έχει δικαίωμα να αποκτήσει ο ίδιος αντίστοιχο τίτλο με δίκαιη διαδικασία αναγνώρισης προσόντων.
Η παραδοσιακή μουσική δεν είναι απλώς ένα μάθημα· είναι ζωντανή πολιτιστική κληρονομιά που μεταφέρεται από γενιά σε γενιά χάρη στους ανθρώπους που την υπηρετούν. Αυτοί οι άνθρωποι δικαιούνται σεβασμό, προστασία και σαφές νομοθετικό πλαίσιο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ ζητά από το Υπουργείο Πολιτισμού να προχωρήσει άμεσα:
• σε θεσμοθέτηση διαδικασίας αναγνώρισης εμπειρίας και διδακτικού έργου
• σε δίκαιο και επαρκές μεταβατικό πλαίσιο πριν το 2027
• σε μέτρα προστασίας της παραδοσιακής μουσικής εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα
Η πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει ότι η ελληνική μουσική παράδοση θα συνεχίσει να διδάσκεται με ποιότητα, χωρίς οι διδάσκοντες να ζουν σε συνθήκες διαρκούς αβεβαιότητας.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 2025
Προς το Υπουργείο Πολιτισμού
Θέμα: Νομοθετικό κενό για την επαγγελματική αναγνώριση και υπηρεσιακή συνέχεια των διδασκόντων παραδοσιακών μουσικών οργάνων.
Η διατήρηση και η διδασκαλία της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα πολιτιστικής συνέχειας, ιδιαίτερα στην περιφέρεια και στις τοπικές κοινωνίες. Παρά ταύτα, οι διδάσκοντες παραδοσιακών μουσικών οργάνων σε ωδεία, μουσικές σχολές και πολιτιστικές δομές βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα σοβαρό και παρατεταμένο νομοθετικό κενό, το οποίο τους στερεί θεμελιώδη επαγγελματικά δικαιώματα και προοπτικές εξέλιξης.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση 7275/2022 (ΦΕΚ 77/Β/17-1-2022), η οποία εισήγαγε πενταετή μεταβατική περίοδο μέχρι το 2027, δεν προβλέπει τη διαδικασία αναγνώρισης των ήδη διδασκόντων παραδοσιακών οργάνων, παρότι πολλοί εξ αυτών διαθέτουν πολυετή, αποδεδειγμένη διδακτική και καλλιτεχνική δραστηριότητα, προετοιμάζουν μαθητές για εξετάσεις και πτυχία, υπογράφουν βαθμολογικούς φακέλους, καλύπτουν διαχρονικά τις πραγματικές ανάγκες της μουσικής εκπαίδευσης.
Έτσι, δημιουργείται ένα θεσμικό παράδοξο: ο διδάσκων μπορεί να χορηγεί τίτλους σπουδών, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει ο ίδιος τον αντίστοιχο τίτλο μέσα από μια δίκαιη διαδικασία αναγνώρισης εμπειρίας και έργου. Το αποτέλεσμα είναι εργασιακή ανασφάλεια, οικονομική επιβάρυνση, καθώς αναγκάζονται να επανεγγραφούν ως σπουδαστές και άνιση αντιμετώπιση σε σχέση με άλλες ειδικότητες μουσικής.
Παράλληλα, η απουσία σαφούς πλαισίου οδηγεί σε δυσχέρεια στελέχωσης ωδείων και μουσικών σχολείων πανελλαδικά, σε δυνατότητα πρόσληψης μη επαρκώς καταρτισμένων προσώπων, εις βάρος της ποιότητας της μουσικής παιδείας, καθώς και σε υποβάθμιση του κύρους των διδασκόντων και του πολιτιστικού έργου που επιτελούν.
Κοντολογίς, πρόκειται για σοβαρό και άλυτο κενό το οποίο έχει επισημανθεί επανειλημμένα από τους ενδιαφερόμενους προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να υπάρχει λύση για το τι θα συμβεί μετά το 2027.
Η ελληνική παραδοσιακή μουσική δεν είναι απλώς ένα γνωστικό αντικείμενο. Είναι ζώσα πολιτιστική κληρονομιά που μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά μέσω των ανθρώπων που την υπηρετούν καθημερινά. Αυτοί οι άνθρωποι αξίζουν προστασία, σεβασμό και ένα ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο — όχι διαρκή ανασφάλεια.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η κυρία Υπουργός:
- Ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεται να λάβει το Υπουργείο για τη ρύθμιση του νομοθετικού κενού σχετικά με την αναγνώριση και υπηρεσιακή συνέχεια των ήδη διδασκόντων παραδοσιακών μουσικών οργάνων;
- Θα θεσμοθετηθεί επαρκές και δίκαιο μεταβατικό πλαίσιο, που να αναγνωρίζει τυπικά την επαγγελματική εμπειρία και το αποδεδειγμένο έργο τους, πριν τη λήξη της μεταβατικής περιόδου;
- Θα υπάρξει πρόβλεψη για τη δυνατότητα απόκτησης τίτλων σπουδών μέσω διαδικασίας αναγνώρισης προσόντων και διδακτικής εμπειρίας (π.χ. εξετάσεις επάρκειας ή ειδικό μητρώο διδασκόντων παραδοσιακών οργάνων);
- Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την προστασία και υποστήριξη της ελληνικής μουσικής παράδοσης, η οποία διατρέχει κίνδυνο από την αβεβαιότητα που δημιουργείται στους φορείς διδασκαλίας της;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Κοντοτόλη Μαρίνα
Βέττα Καλλιόπη
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Καραμέρος Γεώργιος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαηλιού Γεώργιος
Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)
Ψυχογιός Γεώργιος
Μαρίνα Κοντοτόλη
Βουλευτής Τρικάλων | ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ





