Η εισήγηση της Παναγιώτας Δριτσέλη στο νομοσχέδιο για την βία στα γήπεδα

Εισήγηση της Παναγιώτας Δριτσέλη, εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ επί της αρχής του νομοσχεδίου «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις».

0 490

Εισήγηση της Παναγιώτας Δριτσέλη, εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ επί της αρχής του νομοσχεδίου «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις».

Εισήγηση της Παναγιώτας Δριτσέλη, εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ επί της αρχής του νομοσχεδίου «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις». Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 27/4/2015

«Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να θέσει οριστικά τέρμα σε όλα όσα ενοχλούν την κοινωνία και τον υγιή φίλαθλο κόσμο.»

Στα πλαίσια της α’ ανάγνωσης του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της αθλητικής βίας, η εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Παναγιώτα Δριτσέλη επεσήμανε ότι το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μία ιστορική τομή για τον ελληνικό αθλητισμό, καθώς προχωράει σε τολμηρά βήματα για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας και της ατιμωρησίας, ιδιαίτερα στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο.

Η εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε τις κύριες πρόνοιες του νομοσχεδίου, οι οποίες αφορούν :

– στην θέσπιση σοβαρών διοικητικών προστίμων στις ομάδες που δεν συνεργάζονται για την πάταξη της βίας.
– στην αντιμετώπιση των οργανωμένων οπαδικών στρατών.
– στην αποτροπή φαινομένων υποκίνησης μίσους και βίας από τον οπαδικό Τύπο.
– στην καταπολέμηση της οικονομικής απάτης και της χειραγώγησης στοιχηματικών αποτελεσμάτων.
– Στην αναμόρφωση της αθλητικής δικαιοσύνης.
– Στην τακτοποίηση των οικονομικών εκκρεμοτήτων αθλητικών ανωνήμων εταιριών που οφείλουν σημαντικά ποσά στις αθλητικές εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν.

Ο ΣΥΡΙΖΑ με αυτό το νομοσχέδιο υλοποιεί στο ακέραιο τις προεκλογικές του δεσμεύσεις για την υλοποίηση πραγματικών μεταρρυθμίσεων και για την ουσιαστική σύγκρουση με την διαφθορά και τα οργανωμένα συμφέροντα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας :

Παναγιώτα Δριτσέλη (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Το νομοσχέδιο που έρχεται σήμερα στην επιτροπή μας, θα λέγαμε ότι είναι ένα νομοσχέδιο που ουσιαστικά αντικατοπτρίζει την σαφή λαϊκή εντολή που δόθηκε στις 25 Γενάρη στην κυβέρνηση, για αποκατάσταση του αισθήματος δικαίου. Γι’ αυτό το λόγο, κύριε Πρόεδρε, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο – τομή για τον ελληνικό αθλητισμό, προκειμένου να τελειώσουμε μια για πάντα και με τη βία, αλλά και με την ανομία. Οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου καλούν όλους μας να αναλογιστούμε αν πραγματικά επιθυμούμε να σταματήσει η τυφλή βία στα ελληνικά γήπεδα κι αν θα πρέπει επιτέλους οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες να αναλάβουν και αυτές τις ευθύνες τους και να συνεργαστούν ουσιαστικά με την πολιτεία για την καταπολέμηση της βίας στον αθλητισμό.

Είναι ένα νομοσχέδιο που, κατά την άποψή μας, θέτει στη βάση του τη διαφάνεια, την αξιοπιστία, το δημόσιο συμφέρον, αλλά από την άλλη, θέτει στη βάση του και τα εργασιακά δικαιώματα των ποδοσφαιριστών, τον εκδημοκρατισμό του αθλητισμού και τα κατοχυρωμένα δικαιώματα από το Σύνταγμα, αλλά και τις υποχρεώσεις όλων των Ελλήνων πολιτών, στην ελληνική έννομη τάξη. Είναι ένα νομοσχέδιο που για πρώτη φορά επιδιώκει, ωστόσο, να αγκαλιάσει και να προστατεύσει το ελληνικό ποδόσφαιρο, που τόσο έχει λοιδορηθεί από περιστατικά παρανομίας, διαφθοράς και τυφλής βίας. Πρόκειται για μια πρώτη προσπάθεια της κυβέρνησης αυτής να αντιμετωπίσει τα πολύ μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν το ελληνικό ποδόσφαιρο. Προφανώς και τα προβλήματα στον αθλητισμό είναι τεράστια και δεν αφορούν μόνο στο ποδόσφαιρο – είναι σωστό αυτό που ακούστηκε – και γι’ αυτό, θα θέλαμε μια δέσμευση ότι πολύ άμεσα θα έρθει ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο που θα απαντά σε όλα αυτά τα προβλήματα.

Όλα αυτά τα προβλήματα, δυστυχώς, δεν είναι μόνο συμπεράσματα του ΣΥΡΙΖΑ, είναι μια πικρή πραγματικότητα που αμαυρώνει την αθλητική ζωή του τόπου και έχει ήδη απαξιώσει στα μάτια των Ελλήνων φιλάθλων και πολιτών το πιο δημοφιλές άθλημα του κόσμου, καθώς οι εικόνες μιζέριας που αντιμετωπίζουμε κάθε φορά, με άδεια γήπεδα, με επεισόδια, με στημένους αγώνες, αποτελούν καθημερινά σχεδόν τίτλους ειδήσεων για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ακόμη και διεθνείς οργανισμοί, ακόμη και διεθνή πανεπιστήμια, που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, εκτιμούν ότι, για παράδειγμα, στο σκάνδαλο των στημένων αγώνων την περίοδο 2008 – 2011, η Ελλάδα είναι ένα παράδειγμα προς αποφυγή, διότι, τονίζονται ότι υπάρχουν διαφορετικές αποφάσεις από διαφορετικούς φορείς πάνω στο ίδιο ή με αφορμή το ίδιο θέμα.

Επειδή έχουν ακουστεί πάρα πολλά τελευταίο διάστημα, θα πρέπει να θυμηθούμε όλοι μας τι έχει συμβεί γύρω από το χώρο του επαγγελματικού αθλητισμού τα τελευταία χρόνια. Πόσες φορές έχουμε θρηνήσει θύματα τυφλής οπαδικής βίας, πόσοι άνθρωποι έχουν τραυματιστεί σοβαρά σε αθλητικούς αγώνες, πόσες φορές έχουν οργανωθεί βίαιες επιθέσεις επ’ αφορμή αθλητικών γεγονότων και πόσες φορές, στρατοί οπαδών έδωσαν ραντεβού θανάτου στις γειτονιές; Θα ήταν χρήσιμο να αναλογιστούμε επίσης, σε πόσες περιπτώσεις αθλητικές ανώνυμες εταιρείες αρνήθηκαν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της οπαδικής βίας, πόσες φορές φορείς και παράγοντες ομάδων αποτέλεσαν μέρος του προβλήματος της βίας στα γήπεδα, αντί για μέρος της λύσης του και βέβαια, πόσες φορές τμήμα του αθλητικού τύπου τροφοδότησε τον φανατισμό και το τυφλό οπαδικό μίσος;

Το παρόν νομοσχέδιο λοιπόν, αποτελεί ένα σημείο τομής, γιατί καθιστά απολύτως σαφές σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του επαγγελματικού αθλητισμού, ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συνεχιστεί.

Οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες καλούνται να συνεργαστούν άμεσα με την Πολιτεία, ώστε η εικόνα αυτή να αλλάξει και ο επαγγελματικός αθλητισμός να σταματήσει επιτέλους να αποτελεί μια μαύρη τρύπα ανομίας στη χώρα μας. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, εισάγονται από το νομοσχέδιο αυτό μια σειρά διατάξεων, οι οποίες, αφενός, αυστηροποιούν τις διοικητικές κυρώσεις στις αθλητικές ανώνυμες εταιρείες που δεν συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της οπαδικής βίας και αφετέρου, δημιουργούν ένα σαφές πλαίσιο εφαρμογής αυτών των κυρώσεων με άμεση πλέον αρμοδιότητα και ευθύνη του αρμόδιου Υπουργού για τον αθλητισμό.

Παύει με αυτόν τον τρόπο η αδυναμία εφαρμογής των προβλεπόμενων κατά τα άλλα κυρώσεων όπως συνέβαινε τόσα χρόνια. Στο εξής ο αρμόδιος για τον αθλητισμό Υπουργός θα έχει την δυνατότητα, αλλά και την ευθύνη να επεμβαίνει επί της ουσίας σε περίπτωση που η τέλεση αγώνων κρίνεται επικίνδυνη για το κοινωνικό σύνολο ή σε περίπτωση που αθλητικές εταιρείες δεν συμβάλουν ουσιαστικά στην αντιμετώπιση φαινομένων βίας και έκνομων συμπεριφορών στους αθλητικούς χώρους ή και εκτός αυτών.

Στο ίδιο επίπεδο ρυθμίζονται και όλα τα απαραίτητα ζητήματα ώστε να λειτουργήσει επιτέλους το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η κάρτα φιλάθλου, καθώς και τα συστήματα ηλεκτρονικής εποπτείας των αθλητικών εγκαταστάσεων, στις οποίες τελούνται αγώνες των επαγγελματικών πρωταθλημάτων. Πρόκειται για συστήματα, τα οποία ενώ έχουν πληρωθεί από την πολιτεία και έχουν στοιχίσει περί τα 14 εκατομύρια ευρώ, δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ στα γήπεδα της χώρας, παρόλο που θα μπορούσαν να συμβάλουν καθοριστικά στην ασφάλεια των φιλάθλων και στην αποτροπή της βίας στον αθλητισμό.

Με αυτό το νομοσχέδιο αυτά τα θέματα ξεκαθαρίζονται και ταυτόχρονα ρυθμίζεται ρητά η ευθύνη των αθλητικών ανωνύμων εταιρειών να ολοκληρώσουν την εγκατάσταση και να διασφαλίσουν την λειτουργία αυτών των συστημάτων. Σε διαφορετική περίπτωση τα γήπεδα δεν θα αδειοδοτούνται για την τέλεση αγώνων του πρωταθλήματος. Το νομοσχέδιο αγγίζει και μία άλλη πάρα πολύ σοβαρή πτυχή κατά την γνώμη μου των αιτιών που σχετίζονται με την οπαδική βία στον επαγγελματικό αθλητισμό. Πρόκειται για την σχέση ορισμένων αθλητικών ανωνύμων εταιρειών με τους οργανωμένους οπαδικούς στρατούς.

Το ζητούμενο στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι άλλο από την ενίσχυση του νομικού οπλοστασίου της πολιτείας σε περιπτώσεις μη εφαρμογής του ισχύοντος πλαισίου από τις ανώνυμες εταιρείες. Σε αυτή την κατεύθυνση προβλέπεται ξεκάθαρα η απαγόρευση διάθεσης εισιτηρίων καθώς και η λειτουργία και στέγαση συνδέσμων φιλάθλων σε περίπτωση που αυτοί δεν λειτουργούν με νόμιμο καθεστώς. Το νομοσχέδιο ορίζει ρητά ότι μόνο οι νομίμως λειτουργούντες λέσχες φιλάθλων θα μπορούν να προμηθεύονται εισιτήρια από τις αθλητικές ανώνυμες εταιρείες και να μισθώνουν χώρους για την στέγασή τους. Η αυστηροποίηση των ποινών για την μη εφαρμογή του ισχύοντος πλαισίου έχει ως σαφή στόχο την δημιουργία ενός πλέγματος αποτροπής των έκνομων συμπεριφορών που παρατηρούνται στο πεδίο αυτό εδώ και χρόνια.

Με το παρόν νομοσχέδιο οριοθετούνται και οι ευθύνες του αθλητικού και ιδιαίτερα του οπαδικού Τύπου. Προβλέπονται σημαντικότατα διοικητικά πρόστιμα στους ιδιοκτήτες μέσων ενημέρωσης, οι οποίοι υποκινούν, ενθαρρύνουν ή επιδοκιμάζουν βίαιες ή ρατσιστικές συμπεριφορές. Θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι αρκεί μόνο να ανατρέξει κανείς στα πρωτοσέλιδα ορισμένων τέτοιων εφημερίδων για να καταλάβει πόσο επικίνδυνα επιχειρούν να φανατίσουν προκαλώντας το οπαδικό μίσος και την τυφλή βία. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί αλλά και δεν πρέπει από κανέναν να γίνει άλλο ανεκτή και σε αυτή τη λογική η παρέμβαση της Πολιτείας καθίσταται επιβεβλημένη.

Σημαντική όμως είναι και η ευθύνη του ατόμου που συμμετέχει στις πράξεις οπαδικής βίας και το νομοσχέδιο θεσπίζει την πρόβλεψη επιβαρυντικών περιπτώσεων στις σχετικές ποινές που επιβάλλονται από τον Ποινικό Κώδικα. Οι περιπτώσεις αυτές αφορούν την χρήση όπλων ή άλλων επικίνδυνων μέσων κατά την τέλεση πράξεων βίας ενώ σταθμίζουν την ιδιαίτερα αυξημένη επικινδυνότητα των πράξεων αυτών και τη ρατσιστική συμπεριφορά εντός και εκτός των αγωνιστικών χώρων. Σε αυτές τις περιπτώσεις το νομοσχέδιο ορίζει ρητά ότι οι ποινές που θα επιβάλλονται δεν θα μπορούν να μετατρέπονται σε περίπτωση αναστολής της ποινής από το αρμόδιο δικαστήριο, θα υποχρεούται ο καταδικασθέν να παραμένει στο σπίτι του κατά την διάρκεια του Σαββατοκύριακου για όσο καιρό προβλέπεται η αναστολή της ποινής του.

Σημαντικά πεδία παρέμβασης του νομοσχεδίου αποτελούν επίσης η αθλητική δικαιοσύνη, η διαιτησία και η καταπολέμηση της στοιχηματικής απάτης μέσω της χειραγώγησης αγώνων. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου για τα ζητήματα αυτά θίγουν την ουσία των προβλημάτων που σχετίζονται με τον επαγγελματικό αθλητισμό και την χειραγώγησή του από οικονομικά ή άλλα συμφέροντα. Σε σχέση με την αθλητική δικαιοσύνη προβλέπεται ότι όλα τα πειθαρχικά και δικαιοδοτικά όργανα του ποδοσφαίρου θα αποτελούνται πλέον από τακτικούς δικαστές με διετή θητεία και δυνατότητα μίας μόνο ανανέωσης. Υπεύθυνος άσκησης διώξεων ή πειθαρχικών ποδοσφαιρικών αδικημάτων αναλαμβάνει εν ενεργεία εισαγγελικός λειτουργός.

Για την κάλυψη των δαπανών συμμετοχής αυτών των δικαστικών λειτουργών στα πειθαρχικά και δικαιοδοτικά όργανα του αθλητισμού προβλέπεται ανταποδοτικό τέλος στα εισιτήρια των αγώνων επαγγελματικών κατηγοριών. Η αθλητική δικαιοσύνη αλλάζει, η συμμετοχή τακτικών δικαστικών λειτουργών σε αυτή διασφαλίζει την δίκαιη απονομή της και μπαίνει οριστικά τέλος στο καθεστώς ανομίας και ατιμωρησία που επικρατούσε στο πεδίο αυτό τα προηγούμενα χρόνια.

Για την αποτροπή της οικονομικής απάτης στον επαγγελματικό αθλητισμό, προβλέπονται διατάξεις, όπως ο έλεγχος δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης διαιτητών, βοηθών διαιτητών και παρατηρητών διαιτησίας. Παράλληλα, για την καταπολέμηση της χειραγώγησης αγώνων και της στοιχηματικής απάτης, θεσπίζονται μια σειρά από μέτρα αποτροπής τέτοιων περιπτώσεων, τα οποία μπορούν να εκτείνονται μέχρι και τη δυνατότητα αναβολής ή μετάθεση ενός αγώνα με απόφαση του αρμόδιου για τον αθλητισμό Υπουργού.

Εκτός από τα θέματα βέβαια της οπαδικής βίας, είπαμε και προηγουμένως, αυτό το νομοσχέδιο θέτει τέλος και στην οικονομική ασυνέπεια ορισμένων αθλητικών ανωνύμων εταιρειών, απέναντι στις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από την χρήση των αθλητικών χώρων, τις οποίες εκμισθώνουν.

Υπάρχουν τρανταχτά παραδείγματα επαγγελματικών ομάδων, οι οποίες οφείλουν τεράστια ποσά στα γήπεδα που τους φιλοξενούν, οφειλές, οι οποίες αποβαίνουν σε βάρος φυσικά των αθλητικών υποδομών και εν τέλει και των ίδιων των φορολογουμένων.

Με τις διατάξεις, προβλέπεται η ρητή υποχρέωση των ομάδων αυτών να ρυθμίσουν άμεσα τα χρέη τους και σε διαφορετική περίπτωση δεν θα χορηγείται πιστοποιητικό συμμετοχής στο αντίστοιχο πρωτάθλημα ή θα καταπίπτει η σχετική εγγυητική επιστολή.

Τέλος, συμπεριλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αυτό και μια σειρά από διατάξεις εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος, οι οποίες αφορούν ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της χώρας. Οι διατάξεις αυτές, ρυθμίζουν επείγοντα θέματα του Υπουργείου Παιδείας. Θα έχουμε την ευκαιρία να τις δούμε και αναλυτικά στην κατ’ άρθρο συζήτηση. Θεσμοθετούνται οι προγραμματικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για την κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και για την αλλαγή του τρόπου προαγωγής και απόλυσης των μαθητών του λυκείου.

Επιπλέον, προβλέπονται και μια σειρά από έκτακτα μέτρα για την αναπλήρωση χαμένων διδακτικών ωρών και η αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων από το Υπουργείο Παιδείας, σαφώς και σηματοδοτεί τη στροφή, στον εκδημοκρατισμό της δημόσιας εκπαίδευσης και τη διόρθωση μιας σειράς προβλημάτων που είχε προκαλέσει ο προηγούμενος νόμος για το λύκειο.

Το βασικό θέμα που ρυθμίζεται είναι, κυρίως η αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής αποτυχίας που παρατηρήθηκε με την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων στο λύκειο και η λογική των ρυθμίσεων είναι, η επαναφορά του προηγούμενου πλαισίου προαγωγής και απόλυσης των μαθητών, με ενδοσχολικές εξετάσεις και με αξιολόγησή τους από τους ίδιους τους διδάσκοντες.

Κλείνοντας, θα ήθελα επί της αρχής να επισημάνω, ότι με το παρόν νομοσχέδιο, σηματοδοτείται, και δεν είναι υπερβολή, η αλλαγή εποχής για τον ελληνικό επαγγελματικό αθλητισμό.

Η κυβέρνηση, είναι αποφασισμένη να θέσει οριστικά τέρμα σε όλα όσα ενοχλούν την κοινωνία και τον υγιή φίλαθλο κόσμο, ώστε η χαρά του παιχνιδιού, η χαρά της άθλησης, να νικήσει επιτέλους την απαξίωση αλλά και τη βία, που εδώ και χρόνια στιγματίζουν την αθλητική ζωή της χώρας.

Ευχαριστώ.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr