Γκάζι… για απόσυρση

Σε ετοιμότητα βρίσκονται τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών για να επισπεύσουν την εφαρμογή, πριν από τον ερχόμενο Μάιο, του μέτρου της απόσυρσης.

0 218

Σε ετοιμότητα βρίσκονται τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών για να επισπεύσουν την εφαρμογή, πριν από τον ερχόμενο Μάιο, του μέτρου της απόσυρσης. Σε ετοιμότητα βρίσκονται τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών για να επισπεύσουν την εφαρμογή, πριν από τον ερχόμενο Μάιο, του μέτρου της απόσυρσης. Υπολογίζεται ότι συνολικά το μέτρο αφορά 1,7 εκατομμύρια παλιά αυτοκίνητα, από τα οποία 730.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα είναι συμβατικής τεχνολογίας και 970.000 Ι.Χ. καταλυτικά πρώτης γενιάς, που μπήκαν στην κυκλοφορία πριν από το 1992. Η απόσυρση αναμένεται να ολοκληρωθεί σε διάστημα μίας πενταετίας από φέτος, γεγονός που συνεπάγεται ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει θα αποσύρονται περίπου 300.000 οχήματα ετησίως.

Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο της πρωτοβουλίας έγκειται στο γεγονός ότι η διαδικασία θα συνδυάζεται και με μια σειρά από μέτρα που θα προβλέπουν αντικίνητρα κυκλοφορίας και ταυτοχρόνως οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων με νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές γίνεται γνωστό ότι σχετικά με το θέμα ισχύει κατά βάση η πρόσφατη δήλωση του υπουργού κ. Γ. Σουφλιά, ότι δηλαδή θα ληφθούν αποφάσεις με βάση το πόρισμα επιτροπής τεχνοκρατών του ΥΠΕΧΩΔΕ, που έχει οριστεί από το Μάρτιο του 2008 για να δώσει τις κατευθυντήριες γραμμές της όλης κίνησης.

Ταυτοχρόνως όμως επισημαίνεται ότι ήδη το έργο της συγκεκριμένης επιτροπής βρίσκεται σε ώριμο στάδιο, γεγονός που επιτρέπει ανά πάσα στιγμή στην κυβέρνηση να προωθήσει τις σχετικές εισηγήσεις για τη λήψη αποφάσεων σε κεντρικό επίπεδο. Επίσης, από κύκλους του ΥΠΕΧΩΔΕ υπογραμμίζεται στον ΕΤ ότι το μέτρο της απόσυρσης δεν πρόκειται να εφαρμοστεί αποσπασματικά, αλλά ότι σε κάθε περίπτωση θα ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα και τις «πράσινες μεταφορές», σύμφωνα με τις αρχές της «Πράσινης Βίβλου» της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Το σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα θα προταθεί από την ελληνική κυβέρνηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με αναφορά στα κατάλληλα χρηματοδοτικά μέσα για κάθε δράση, ώστε με τη διασφάλιση των αναγκαίων -εγχώριων και κοινοτικών- πόρων να υλοποιηθεί σε κοινοτικό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Αυτή η εξέλιξη συνδυάζεται όμως και με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης λόγω της επιδεινούμενης οικονομικής κρίσης. Από την άλλη πλευρά, όμως, υπολογίζεται ότι θα στοιχίσει σημαντικά και στο Ελληνικό Δημόσιο, από μειώσεις της ειδικής φορολογίας αυτοκινήτου, απαλλαγές τελών ταξινόμησης κ.λπ. Το τελικό ποσό εκτιμάται συνολικά περί το 1,2 δισ. ευρώ. Εύλογα, λοιπόν, η ελληνική κυβέρνηση θα αναζητήσει στην Ευρωπαϊκή Ενωση αφενός μεν νέο επίπεδο συνεννόησης για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, εν μέσω της κρίσης, αφετέρου δε ρυθμίσεις που θα υπερκαλύπτουν αυτή την απώλεια με οικονομικό και περιβαλλοντικό όφελος για τη χώρα μας.

Η πρόταση του ΥΠΕΧΩΔΕ

Η προτεινόμενη από το ΥΠΕΧΩΔΕ στρατηγική για την αστική κινητικότητα προβλέπει 4 άξονες:

1. Ενιαίος χωροταξικός / πολεοδομικός και συγκοινωνιακός σχεδιασμός. 

2. Διαχείριση της κυκλοφορίας.

3. Αναπλάσεις για ήπιες μορφές μετακίνησης.

4. Τεχνολογίες και μέτρα για το περιβάλλον. Για τα «καθαρά» Ι.Χ. θα ισχύουν οικονομικά κίνητρα και κυκλοφοριακές διευκολύνσεις παράλληλα με επιβαρύνσεις τελών και κυκλοφοριακούς περιορισμούς και απαγορεύσεις για τα 1,7 εκατ. «σαραβαλάκια» προκειμένου να ακολουθήσουν το δρόμο της απόσυρσης.

Τι ισχύει στην Ευρώπη

– Γερμανία
Με 2.500 ευρώ επιδοτούνται οι κάτοχοι αυτοκινήτων τα οποία κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους πάνω από εννιά χρόνια και τα οποία θα αντικατασταθούν με καινούργια. Το μέτρο ισχύει εδώ και μερικούς μήνες, στο πλαίσιο της προσπάθειας που γίνεται για τη στήριξη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που δοκιμάζεται.

– Ιταλία
Με απόφαση της κυβέρνησης προσφέρονται 1.500 ευρώ μπόνους στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που επιθυμούν να τα αποσύρουν και να αγοράσουν καινούργια. Το ποσό της επιδότησης φτάνει στις 2.000 ευρώ εάν επιλέξουν υβριδικό.

– Γαλλία
Στα 1.000 ευρώ ανέρχεται η έκπτωση που έχουν εξασφαλίσει οι κάτοχοι αυτοκινήτων ηλικίας άνω των 10 ετών που θα επιλέξουν το δρόμο της απόσυρσης. Εξετάζονται και νέα μέτρα, για τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αριθμοί

1,5 εκατ. αυτοκίνητα συμβατικής και πρώτης γενιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (ή το 27% του συνόλου) θα οδηγηθούν σε απόσυρση εντός 5ετίας.

1,2 δισ. συνολικά στην 5ετία εκτιμάται ότι θα είναι το κόστος της απόσυρσης για το Δημόσιο από μειωμένα τέλη φορολογίας, απαλλαγές τελών ταξινόμησης.

1,5 εκατ. νέα αυτοκίνητα έχουν κυκλοφορήσει από το 2000 μέχρι σήμερα και 140 εκατ. ευρώ, μόνο το 2004, δαπανήθηκαν για διαφημίσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

51% αυξήθηκε ο δείκτης ιδιοκτησίας Ι.Χ. στην Αττική και από 245 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους το 1996 ανέβηκε σε 371 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους το 2006.

3.300.000 μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ αντίστοιχα 8,1 εκατ. μετακινήσεις με τα Ι.Χ. γίνονται ημερησίως, όπως κατέγραψε έρευνα του ΟΑΣΑ στο Νομό Αττικής.

40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και 70% των άλλων ρύπων, που ευθύνονται για το κοκτέιλ του φωτοχημικού νέφους της Αθήνας, εκπέμπουν τα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

370 νεκρούς, από τους οποίους 26% πεζοί και 74% οδηγοί και επιβάτες Ι.Χ. οχημάτων και δικύκλων, είχαμε στο Νομό Αττικής το 2006, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr